Za co lubimy kwasy omega-3?

Według dietetyków powinniśmy spożywać ryby co najmniej 2 razy w tygodniu, w tym co najmniej raz ryby tłuste, takie jak łosoś, makrela, czy śledź. Dlaczego? Te morskie przysmaki to źródło nie tylko pełnowartościowego białka, ale przede wszystkim kwasów tłuszczowych omega-3, w szczególności EPA (kwas eikozapentaenowy) oraz DHA (kwas dokozaheksaenowy). Czemu są tak ważne dla naszego organizmu?

„Jesteś tym, co jesz” – ta maksyma oddaje powiązanie diety ze zdrowiem, zarówno fizycznym, jak i psychicznym. Składniki odżywcze, przyjmowane wraz z pokarmem, wpływają nie tylko na funkcjonowanie poszczególnych narządów i całego organizmu, ale także na nasze samopoczucie. Kwasy omega-3 są tego najlepszym przykładem!

Czym są kwasy omega-3?

– Te związki chemiczne są jednymi z najlepszych budowniczych naszego organizmu – wyjaśnia Joanna Kopiszka, dietetyk i technolog w firmie SEKO – Do kwasów omega-3 zaliczamy kwasy EPA i DHA, które odnajdujemy przede wszystkim w rybach morskich, oraz kwas ALA (linolenowy), występujący dodatkowo w produktach roślinnych, takich jak oleje, orzechy czy pestki dyni. – Te składniki odżywcze odpowiadają za wiele aspektów zdrowotnych: wpływają na odporność już na poziomie komórkowym, uczestniczą w budowaniu istoty białej mózgu, dzięki czemu poprawiają zdolność koncentracji oraz pamięć. Zmniejszają także ryzyko wystąpienia depresji oraz poprawiają funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego. Wpływają nawet na hamowanie przyrostu tkanki tłuszczowej oraz zmniejszenie łaknienia, są więc idealnym rozwiązaniem dla osób dbających o linię.

Omega-3 w walce z nowotworem

Według niektórych badań EPA, DHA i ALA potencjalnie wspomagają organizm w walce ze zmianami nowotworowymi. W piśmie naukowym The Journal of Nutritional Biochemistry przedstawiono wyniki, według których spożywanie pokarmów bogatych w kwasy tłuszczowe omega-3 zmniejsza rozmiar komórek rakowych nawet o 60-70%, zaś ryzyko przerzutów spada o około 30%. W trakcie przeprowadzania tych badań, naukowcy zwrócili uwagę, że kwasy DHA i EPA były aż 8 razy skuteczniejsze od kwasów pochodzenia roślinnego ALA. Dawka tego drugiego musiała zostać wielokrotnie zwiększona, aby przynieść efekty zbliżone do tych, które uzyskały kwasy pochodzenia rybnego.

W których rybach znajdziemy więc najwięcej prozdrowotnych kwasów tłuszczowych omega-3? – Warto z pewnością sięgnąć po makrelę oraz łososia, śledź atlantycki jest również zalecany ze względu na jego łatwą dostępność na rynku – wymienia Joanna Kopiszka, dietetyk i technolog marki SEKO – Pamiętajmy jednak o regularnym spożywaniu. Żadne doraźne działanie nie przyniosą takich efektów jak zrównoważona dieta, którą stosujemy na co dzień. – Jedzenie ryb 2 razy w tygodniu to odpowiednia ochrona i wsparcie naszego organizmu, dostarczająca właściwych ilości kwasów omega-3.

Antyoksydacja i działanie przeciwzapalne

Oprócz wielu zalet należy również wymienić właściwości antyoksydacyjne kwasów EPA, DHA oraz ALA – Obecnie bardzo dużo mówi się o negatywnych skutkach smogu, który prowadzi m.in. do powstawania w organizmie szkodliwych wolnych rodników – wyjaśnia Joanna Kopiszka – To one zwiększają ryzyko wystąpienia wielu chorób, a także wpływają na przyspieszenie procesu starzenia się. Kwasy omega-3, dzięki właściwościom antyoksydacyjnym, zmniejszają liczbę wolnych rodników. To prawdziwa tarcza ochronna przeciw smogowi. Warto też dodać, że kwasy tłuszczowe mają także właściwości przeciwzapalne oraz antyalergiczne.

Za co lubimy kwasy omega-3?
Rate this post

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here